بیمه اختیاری چیست؟ همه چیز درباره بیمه اختیاری تامین اجتماعی

صفحه اصلی / آموزش بیمه / بیمه اختیاری چیست؟ همه چیز درباره بیمه اختیاری تامین اجتماعی
بیمه اختیاری چیست؟ همه چیز درباره بیمه اختیاری تامین اجتماعی

بیمه اختیاری چیست؟ همه چیز درباره بیمه اختیاری تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی بیمه‌ های تحت نظارت خود را به دو گروه بیمه اجباری و بیمه اختیاری تقسیم می‌کند  . با توجه به اهمیت بالای بیمه برای کسانی که در هیچ ارگان یا سازمانی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند قصد داریم در این مقاله شما را بیشتر با بیمه اختیاری آشنا کنیم با ما در برج بیمه همراه باشید .

 

بیمه اختیاری چیست ؟

بیمه اختیاری برای کسانی است که بیمه خاصی را استفاده نمی ‌کنند و تحت پوشش بیمه دیگری نیستند . بدین منظوربه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و با توجه به مبلغ مورد نظرتان قراردادی جهت بیمه اختیاری تنظیم کنید . مثلا اگر شخص متقاضی دارای همسر و دو فرزند باشد باید هزینه سرانه 3 نفر را پرداخت کند . بیمه شده باید هر ماه مبلغ را در تاریخ مشخص شده به صندوق تامین اجتماعی واریز نماید ، در غیر این‌ صورت بیمه‌ی وی باطل شده و مجددا باید ثبت نام نماید .

بیمه ‌اختیاری مختص افرادی است ، که در هر صنف برای خودشان کسب و کار راه اندازی کرده اند و کارفرما ندارند . همچنین افرادی که در بیمه خاصی ثبت نام نکرده باشند ، می ‌توانند از بیمه ‌اختیاری استفاده کنند .

متقاضی برای ثبت نام بیمه می ‌تواند با مراجعه حضوری به یکی از شعب تامین اجتماعی ، خواهان انعقاد قراداد بیمه ‌اختیاری شود . پس از گذشت دو ماه بعد از پایان بررسی ‌ها ، متقاضی باید مبلغی را تحت عنوان حق بیمه به حساب تامین اجتماعی پرداخت نماید ، پس از آن سازمان تامین اجتماعی موظف است ، تعهداتی را در قبال افراد تحت پوشش خود رعایت کند . لازم به ذکر است که این بیمه یکی از زیر گروه‌ های بیمه خویش ‌فرما می باشد . بیمه اختیاری به دو گروه تقسیم می ‌شود ، که عبارتند از :

  • بیمه اختیاری
  • بیمه صاحبان مشاغل و حرف آزاد

 

بیمه اختیاری چیست ؟

 

شرایط بیمه اختیاری تامین اجتماعی

شرایط بیمه اختیاری در قرارداد بیمه تامین اجتماعی به صورت زیر بیان شده است :

  • دارا بودن حداقل سن ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال (مرد و زن) : اگر هنگام تقاضای بیمه ، سن متقاضی بیش از ۵۵ سال باشد باید معادل مدت مازاد سنی ، سابقه حق بیمه را بپردازد . برای مثال ، اگر متقاضی هنگام تقاضای بیمه ۶۰ سال سن داشته باشد هنگام درخواست بیمه باید ۵ سال ، حق بیمه پرداخت کند .
  • دارا بودن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
  • متقاضی بیمه نباید در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی ، مشغول به کار باشد .
  • متقاضی بیمه در صورت داشتن بیش از 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه ، با هر سنی می ‌تواند تحت پوشش این بیمه قرار گیرد .

 

بازنشستگی بیمه اختیاری

برای پاسخ به این سوال که آیا بیمه تامین اجتماعی اختیاری دارای بیمه بازنشستگی است یا خیر ؟ باید بگوییم بله . بیمه اختیاری حقوق بازنشستگی دارد که باید برای تخمین آن ، شرایط و میزان پرداختی خود را بررسی کنید . به صورت کلی میزان آن بسته به حق بیمه پرداخت شده توسط فرد است . تامین اجتماعی با در نظر گیری درصد خاصی از هزینه منعقد شده بین خودش و شخص به پرداخت حقوق بازنشستگی می پردازد .

 

بیمه اختیاری چیست ؟بازنشستگی بیمه اختیاری

 

ویژگی های بیمه اختیاری

افرادی که دارای بیمه اختیاری هستند ، همانند بیمه های اجباری می توانند موارد زیر را دریافت کنند :

  • مستمری بازنشستگی
  • فوت یا از کار افتادگی خدمات درمانی
  • هزینه کفن و دفن
  • کمک هزینه ازدواج
  • غرامت دستمزد ایام بارداری و بیماری

 

اختیارات بیمه گذار در بیمه اختیاری

سازمان تامین اجتماعی برای افراد متقاضی بیمه خویش فرما ، اختیاراتی را در نظر گرفته است ، که این اختیارات شامل موارد زیر است :

  • بیمه شدگان بیمه اختیاری می‌ توانند ، هر دو سال یک بار دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه را 10 درصد افزایش دهند .
  • بیمه شدگان اختیاری می ‌توانند کل خدمات بازنشستگی ، از کار افتادگی و فوت را دریافت کنند .
  • متقاضیان می ‌توانند تعهدات درمانی ، خدمات کفن و دفن ، را دریافت نمایند .

 

اختیارات بیمه گذار در بیمه اختیاری

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بیمه اختیاری

  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
  • کارت پایان خدمت یا معافیت
  • در صورت استفاده از بیمه مشاغل آزاد نیاز به کپی پروانه کسب
  • پنج قطعه عکس۴*۳
  • سوابق بیمه ای ( در صورت داشتن سوابق )
  • مراجعه برای معاینات (درصورتی که هردو شرط زیر برقرار باشد ، احتیاجی به معاینات نیست . ) در زمان تقاضا کمتر از ۹ ماه از تاریخ آخرین قطع بیمه گذشته باشد و قبل ازآخرین قطع بیمه ۳۶۵ روزپیوسته دارای سابقه باشد .

 

سخن پایانی

سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه اختیاری و اجباری را همراه با خدمات و پوشش های درمانی مختلف ارائه می دهد که شما می توانید در صورتی که مشمول بیمه اجباری نباشید ، برای خرید بیمه اختیاری یا بیمه خویش فرما اقدام کنید . بیمه‌ اختیاری برای کسانی طراحی شده است ، که تحت پوشش هیچ ‌گونه بیمه‌ ای نیستند و با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین‌اجتماعی و با ارائه مدارک هویتی می ‌توانند برای ثبت نام بیمه اختیاري اقدام نمایند .

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید