صفحه اصلی / آموزش بیمه / بیمه اجباری چیست؟همه‌چیز در مورد بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی!
بیمه اجباری چیست؟همه‌چیز در مورد بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی!

بیمه اجباری چیست؟همه‌چیز در مورد بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی!

بیمه یکی از بهترین روش ‌ها برای تسهیل شرایط بحرانی در زمان وقوع اتفاقات و حوادث مختلف است . یکی از مهمترین بیمه ‌های موجود در کشور ، بیمه اجباری است که سازمان تامین اجتماعی آن را ارائه می کند . در این مقاله به موضوع بیمه اجباری چیست ؟ و همه‌ چیز در مورد بیمه اجباری و بیمه خویش ‌فرمای تامین اجتماعی خواهیم پرداخت با ما در برج بیمه همراه باشید .

 

بیمه اجباری چیست ؟

  یکی از مهم ‌ترین بیمه‌ های ارائه شده در سازمان تامین اجتماعی بیمه اجباری است . تمامی کارفرمایان ، بدون هیچ‌گونه استثنایی ، باید تمامی نیروهای مجموعه خود را در این سازمان بیمه کنند . بیمه اجباری به هدف حمایت و پشتیبانی از نیروهای کار جامعه عرضه شده است و موارد مختلفی را نیز تحت پوشش قرار می ‌دهد . در صورتی که کارفرما از این وظیفه سرپیچی کند ، قانون حق را به کارگر داده و کارگر می ‌تواند از کارفرما شکایت نماید . بیمه اجباری برای حمایت از نیروهای کار در جامعه ارائه شده است و مزایای زیادی را برای آنها به همراه دارد . این بیمه موارد مختلفی را تحت پوشش قرار می ‌دهد که در زیر به آن ها اشاره می ‌کنیم .

 

بیمه اجباری چیست ؟

 

موارد تحت پوشش بیمه اجباری

از مهمترین مواردی که تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی قرار دارد ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پرداخت مستمری ماهانه در زمان بازنشستگی
  • پرداخت هزینه‌های درمانی در زمان بیماری، بارداری و یا وقوع حوادث
  • پرداخت مستمری در صورت از کار افتادگی شخص بیمه شده
  • پرداخت مستمری ماهانه در صورت بیکاری (بیمه بیکاری)
  • پرداخت مستمری در صورت فوت فرد بیمه شده به خانواده وی
  • اعطای کمک هزینه ازدواج به فرد بیمه شده

 

شرایط لازم برای بیمه اختیاری

  • حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
  • حداکثر سن مجاز ۵۰ سال برای خانم‌ها و آقایان
  • اگر سنتان بالای ۵۵ بود ؛ برای مثال شما ۵۷ سال سن دارید و می‌ خواهید بیمه اختیاری شوید ، باید ۲ سال سابقه حق بیمه را پرداخت کنید یا اگر ۶۰ سال دارید ۵ سال را باید پرداخت کنید .
  • اگر سابقه پرداخت حق بیمه بالای ۱۰ سال را دارید ، شرط سنی برای شما لحاظ نمی ‌شود و با هر سنی می ‌توانید بیمه شوید .
  • اگر با ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه شرایط لازم برای بازنشستگی را داشته باشید ؛ ۱۰ روز از سی روز میانگین حقوق ۲ سال آخر که پرداخت کردید را دریافت می ‌کنید .

 

شرایط لازم برای بیمه اختیاری

 

بیمه خویش فرما چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین تفاوت بیمه اختیاری با بیمه اجباری، داشتن کارفرما است . به این مفهوم که در بیمه اجباری فرد بیمه‌ شده کارفرمایی دارد که او را بیمه کرده است . اما در بیمه خویش‌فرما ، فرد بیمه ‌شده کارفرمایی ندارد و در نتیجه این افراد خودشان را بیمه می‌ کنند . این نوع بیمه برای کسانی که هیچگونه پوشش بیمه‌ای ندارند ، انتخابی مناسب خواهد بود .

متقاضی این نوع بیمه باید به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و درخواست انعقاد قرارداد بیمه خویش‌فرما دهد . بیمه‌شده باید حق بیمه را به ‌صورت‌ منظم و در زمان تعیین شده پرداخت کند . نکته مهم در مورد بیمه خویش‌ فرما داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه قبلی در سازمان تامین اجتماعی است . به‌طور‌کلی می ‌توان گفت که بیمه خویش‌فرما به ۲ دسته زیر تقسیم می ‌شود و شاغلان می ‌توانند از آن استفاده کنند . بیمه خویش‌فرما به ۲ دسته بیمه اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد تقسیم می ‌شود .

 

مزایای بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی

بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی مزایای بسیاری دارد . به دلیل این مزایای بی‌ شمار افراد بدون کارفرما به استفاده از این بیمه تشویق می‌ شوند . از جمله مزایای این بیمه اختیاری می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بهره بردن از مزایای پوشش‌ های درمانی بیمه تامین اجتماعی
  • بهره‌مند شدن از حقوق بازنشستگی ، به نسبت سابقه پرداخت حق بیمه توسط فرد بیمه شده
  • استفاده از پوشش کمک هزینه از کارافتادگی
  • پوشش فوت و پرداخت مستمری به بازماندگان و ذی‌نفعان فرد بیمه شده
  • صدور و تمدید دفترچه تامین اجتماعی برای خود و افراد تحت‌تکفل
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بعد از فوت فرد بیمه شده
  • سوابق پرداخت حق بیمه در سامانه تامین اجتماعی ثبت و ذخیره می‌شود . با این حال ، افراد می ‌توانند برای داشتن یک پرونده شخصی این اطلاعات را در حساب شخصی فضای ابری گوگل ذخیره کنند .

 

معایب بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی

بیمه خویش فرما علاوه‌ بر مزایای بی ‌شمار ، معایبی نیز دارد . پیش از اقدام برای احراز این بیمه باید با معایب آن نیز آشنا باشید . از جمله معایب بیمه اختیاری خویش فرما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پرداخت ۲۷ درصد حق بیمه توسط خود شخص بیمه شونده
  • تعلق نگرفتن کمک هزینه ازدواج
  • عدم ارائه خدمات غرامت ایام بارداری
  • اختصاص پیدا نکردن از کارافتادگی ناشی از کار و نقص عضوهای جزئی
  • عدم تعلق بیمه بیکاری
  • به بیان ساده اگر کارمندان یک مجموعه طبق قانون تامین اجتماعی بیمه بیکاری به افراد تحت بیمه اجباری پرداخت می‌شود ، به شرطی که این افراد به دلایل مختلفی مانند تعدیل نیرو یا بلایای طبیعی شغل خود را از دست بدهند . مبلغ بیمه بیکاری که به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود به حداقل دستمزد اعلام شده در سال جاری ، سابقه بیمه فرد و وضعیت تأهل او بستگی دارد . این مبلغ با استفاده از نرم افزار حسابداری دقیق محاسبه می‌ شود .

 

مرجع شکایت از بیمه تامین اجتماعی در بیمه خویش‌ فرما و اجباری کدام است ؟

با الکترونیکی و غیر حضوری شدن برخی از خدمات سازمان تامین اجتماعی ، بیمه‌شدگان برای طرح شکایت باید ابتدا در سایت سازمان ثبت ‌نام و سپس تعهدنامه ابلاغ الکترونیکی را تکمیل کنند . در مرحله بعد ، می‌ توانید در موعد قانونی طرح اعتراض نمایید و شکایت خود را ثبت کنید .

 

مرجع شکایت از بیمه تامین اجتماعی در بیمه خویش‌ فرما و اجباری کدام است ؟

 

جمع ‌بندی 

بیمه‌های تامین اجتماعی به دو گروه اجباری و خویش فرما دسته‌بندی می‌شوند . در این مقاله به بررسی ویژگی ‌ها شرایط دریافت هر یک پرداختیم . امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شوند .

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید