صفحه اصلی / آموزش بیمه / تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست ؟
تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست ؟

تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست ؟

یکی از اصلی ترین پس انداز ها در طول سالیان عمر هر فرد بیمه است . بیمه با مزایایی همچون از کارافتادگی ، بازنشستگی و بیمه درمانی  و .. تمامی افراد را به این سمت می کشانند که از خدمات آن استفاده کنند . در صورتی که تحت هر شرایطی بیمه تامین اجتماعی نیستید و یا کارفرما مجبور به پرداخت بیمه شما نیست و نمی توانید از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید ، می توانید خود را بیمه کنید . بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد و بیمه اختیاری هر دو زیر نظر سازمان تامین اجتماعی هستند .  ما در این مقاله به تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد خواهیم پرداخت با ما در برج بیمه همراه باشید .

 

بیمه اختیاری چیست ؟

چنانچه شما جز افرادی هستید که مشمول هیچ بیمه ای نیستید و تحت پوشش بیمه شخص دیگری نیستید ، می توانید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایید و در خواست بیمه اختیاری(بیمه آزاد تامین اجتماعی) دهید . برای پوشش بيمه ای افرادی كه مدتی به واسطه اشتغال تحت پوشش بيمه اجتماعی بوده اما به دليل عدم اشتغال ، از پوشش اين بيمه خارج شده اند ، اين گونه اشخاص با دارا بودن حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بيمه تامین اجتماعی ، می توانند بيمه خود را به طور اختياری ادامه دهند .

 

بیمه اختیاری چیست ؟

 

بیمه مشاغل آزاد چیست ؟

بیمه مشاغل آزاد یکی از بهترین انواع بیمه است . در بیمه مشاغل آزاد به دلایلی فرد نمی تواند از نوع اجباری استفاده کند به همین دلیل باید از خویش‌فرما استفاده نماید . بیمه مشاغل آزاد اکثر مزایای نوع بیمه اجباری اعم از بازنشستگی ، از کارافتادگی و درمان را شامل می شود .

از شرایط بیمه مشاغل آزاد و بیمه خویش فرما تامین اجتماعی این است که افرادی که از آن استفاده می کنند باید حداکثر 50 سال سن داشته باشند . بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی برای صاحبان نوع مشاغل آزاد با نرخ 12 درصد محاسبه می شود . فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ 14 درصد محاسبه خواهد شد و باید به افرادی که تحت تکفل فرد هستند حق بیمه پرداخت شود . چنانچه متقاضی مشاغل آزاد بیش از 5 سال سابقه داشته باشد ، نحوه محاسبه نرخ نیز برای آن ها متفاوت است . این در حالی است که این شرایط را در نوع اختیاری نمی بینید و معمولا حق بیمه تا 30 سال به صورت یکسان محاسبه می شود .

 

تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد چیست ؟

تفاوت بیمه اختیاری و مشاغل آزاد به شرح زیر است :

  • بیمه اختیاری برای کلیه خدمات اعم از بازنشستی ، خدمات کفن و دفن ، اروتز و پروتز از کارافتادگی ۲۶ درصد اختصاص داده است . در بیمه مشاغل ازاد برای هر یک از موارد فوق درصد خواستی بصورت جداگانه در نظر گرفته می شود . برای مثال سرانه بیمه درمانی ۱۸ درصد است که در بالا به ریز به ان اشاره شده است.
  • یک فرق بیمه اختیاری و اجباری این است که بیمه مشاغل ازاد دارای محدودیت سن است این در حالی است که بیمه اختیاری محدودیت سنی ندارد.
  • در بیمه مشاغل آزاد اگر بیش از ۵ سال سابقه داشته باشد ، نحوه محاسبه نرخ تفاوت پیدا می کند . در حالی که در بیمه اختیاری حق بیمه تا ۳۰ سال به صورت یکسان محاسبه می شود .
  • نرخ محاسبه بیمه برای اختیاری برابر ۲۶ درصد مبلغ تعیین شده می باشد . این در حالی است که در مشاغل ازاد مبلغ مستمری بازنشستگی و یا فوت براساس مبلغ تعیین شده در اول قرارداد می باشد .

 

تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد چیست ؟

 

شرایط بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

برای نوع بیمه مشاغل آزاد در صورتی که فردی بالای 55 سال داشته باشد ، باید بر اساس میزان اضافه سن او حق بیمه پرداخت نماید . برای مثال اگر درخواست کننده 57 سال داشته باشد، باید به میزان 2 سال مازاد بیمه را پرداخت نمایید . اما بیمه اختیاری دارای شرایط سنی نیست و فرد می تواند در هر شرایط سنی برای نوع اختیاری اقدام نماید . چنانچه فرد با بیمه یک بار قرارداد بسته باشد می تواند تا 3 بار قرارداد مجدد ببندد .

البته در صورتی که منقطع شده باشد دوران انقطاع جزء زمان برای یک فرد محسوب نخواهد شد .

کسانی که دارای بیمه مشاغل آزاد هستند ، اگر بیش از حد معین سن داشته باشند ، سوابق انتقالی از صندوق های دیگر هم محاسبه می شود . در صورتی که در نوع اختیاری این قوانین را نمی بینیم . ضمنا اگر فردی با مدارک تقلبی اقدام به اخذ نوع اختیاری کند ، مزایای او قطع می شود و مجددا حق ثبت نام در بیمه تامین اجتماعی را نخواهد داشت البته این مورد با قوانین مشاغل آزاد هم خوانی دارد .

 

هزینه پرداختی برای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

هزینه پرداختی جهت بیمه اختیاری ، 27 درصد از مبلغ قرارداد منعقد شده بین سازمان تامین اجتماعی و متقاضی است . هزینه پرداختی برای مشاغل آزاد بر اساس میزان حقوق دریافتی در بازنشستگی که ابتدا خود شخص تعیین کرده است ، پرداخت می شود . در صورتی که شما میزان حقوق خود را در پرونده بیشتر زده باشید ، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید و میزان بازگشت پس از بازنشستگی یا فوت هم بیشتر خواهد بود .

 

هزینه پرداختی برای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت بیمه مشاغل آزاد و بیمه اختیاری

  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
  • کارت پایان خدمت یا معافیت
  • در صورت استفاده از بیمه مشاغل آزاد نیاز به کپی پروانه کسب
  • پنج قطعه عکس 4*3
  • سوابق بیمه ای در صورت داشتن سوابق
  • مراجعه برای معاینات درصورتی که هردو شرط زیر برقرار باشد ، احتیاجی به معاینات نیست .

* در زمان تقاضا کمتر از ۹ ماه از تاریخ آخرین قطع بیمه گذشته باشد و قبل ازآخرین قطع بیمه ۳۶۵ روزپیوسته دارای سابقه  باشد .

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید