بیمه بیکاری چیست؟ شامل چه افرادی می شود؟

صفحه اصلی / آموزش بیمه / بیمه بیکاری چیست؟ شامل چه افرادی می شود؟
بیمه بیکاری چیست؟ شامل چه افرادی می شود؟

بیمه بیکاری چیست؟ شامل چه افرادی می شود؟

وظیفه کلی سازمان بیمه تامین اجتماعی تحت پوشش قرار دادن کارگرها و کارمندهایی دانست که در شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف در حال فعالیت هستند . سازمان تامین اجتماعی برای اینکه بتواند از حق و حقوق کارمندان و کارگران حمایت کند ، قانونی را وضع کرده است که با نام بیمه بیکاری یا قوانین بیمه بیکاری شناخته می‌شود . در این مقاله به صورت کلی به این موضوع که بیمه بیکاری چیست و شامل چه افرادی می شود خواهیم پرداخت با ما در برج بیمه همراه باشید .

 

بیمه بیکاری چیست ؟

مطابق قانون بیمه بیکاری ، آن دسته از بیمه ‌شدگانی که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشند از مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند . در حال حاضر ملاک اصلی برای حمایت‌های قانونی از بیمه‌شدگان بیکار ، غیر ارادی بودن بیکاری آن ها است ، و تنها افرادی که به صورت غیر ارادی از کار بیکار شده ا‌ند می ‌توانند از مقرری بیکاری استفاده کنند و خروج این افراد از اشتغال به اراده و خواست آنها نبوده باشد . درضمن بیمه بیکاری به بیمه‌شدگان بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد هم تعلق نمی ‌گیرد .

گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی ، تعاون و سازمان تأمین‌ اجتماعی مسئول تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری است و شعب تأمین‌ اجتماعی پس از تأیید ادارات نامبرده ، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌ کنند . پرداخت بیمه بیکاری مطابق با حداقل دستمزد است . به موجب قانون ، کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری می ‌شوند ، پرداخت بیشترین سهم بیمه بیکاری 80 درصد حقوق آنها است که این درصد نباید از حداقل مزد کمتر باشد و 55 درصد از آن به عنوان حداقل مزدی که در 3 ماه قبل از بیکاری دریافت کرده‌اند ، 10 درصد حق همسر و 10 درصد برای دو فرزند است .

 

بیمه بیکاری چیست ؟

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری چگونه است ؟

در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید ، بیمه بیکاری به شما تعلق می‌گیرد :

  • مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید .
  • تبعه کشورهای دیگر نباشید .
  • مستمری‌بگیر ، بازنشسته یا از کار افتاده نباشید .
  • تبعه کشورهای دیگر نباشید .
  • پیش از بی کاری ، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید .
  • کارفرما ، دارای شغل آزاد یا بیمه‌ اختیاری نباشید .
  • به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید .
  • یک سال قرارداد با پرداخت حق بیمه داشته باشید .
  • بیکاری خود را تا ۳۰ روز پس از اخراج به اداره کار اعلام نمایید . (البته در موارد خاص ، بیش از ۳۰ روز نیز امکان‌پذیر است) .
  • از محل کار اخراج شده باشند .
  • داشتن کارت پایان خدمت (برای آقایان) و یا گواهی اشتغال به تحصیل .

 

حقوق بیمه بیکاری چقدر است ؟

حق بیمه بیکاری که به میزان 3 درصد دستمزد بیمه شده است، باید توسط کارفرما پرداخت شود. مبلغی که به عنوان حقوق و مستمری به فرد بیمه شده تعلق می‌گیرد هم به اندازه 55 درصد از حقوق او در زمان اشتغالش است. اگر شخص بیکار شده سرپرست خانوار باشد به ازای هر فردی که تحت سرپرستی او است، 10 درصد به آن مبلغ اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ تنها تا سقف 4 نفر از افراد تحت سرپستی او تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون بیمه بیکاری جدید حقوق پرداختی به عنوان مستمری نباید کمتر از دستمزد مصوب سالانه شورای کار باشد .

 

چند بار می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد ؟

شاید شما هم از آن دسته افراد بدشانسی هستید که از دست دادن کار را برای بار چندم تجربه می‌کنید و برایتان این سوال پیش آمده که تا زمان پیدا کردن دوباره کار می‌توانید از مستمری بیکاری استفاده کنید یا خیر. طبق قانون بخشنامه بیمه بیکاری هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد دفعات دریافت مستمری بیکاری وجود ندارد .

 

چند بار می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد ؟

 

فاصله بین دو بیمه بیکاری چند سال است ؟

از لحاظ قانونی هیچ محدودیتی نه برای تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری و نه برای فاصله بین تعداد دفعات استفاده از آن وجود ندارد. به طور مثال اگر شما پس از مدتی دریافت مستمری بیکاری دوباره به کار برگشتید، باید درخواست قطع بیمه بیکاری بدهید. در صورتی که پس از سپری شدن مدت زمانی (تفاوتی ندارد که چقدر باشد) دوباره بیکار شدید می‌توانید دوباره درخواست دریافت مستمری بیکاری دهید .

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای بار دوم

تفاوتی ندارد که برای بار چندم می‌خواهید از مستمری بیکاری خود استفاده کنید. شرایط دریافت بیمه بیکاری برای هر بار استفاده دقیقا شبیه به شرایط دریافت آن در دفعه اول است .

 

آیا استفاده نکردن از بیمه بیکاری در بازنشستگی تاثیر دارد ؟

بر اساس قوانین تامین اجتماعی دریافت بیمه بیکاری به طور کلی عواقبی از لحاظ سابقه بیمه در پی ندارد. اما دریافت آن می‌تواند بر مبلغ مستمری و حقوق بازنشستگی افراد تاثیراتی داشته باشد. البته از آنجیی که محاسبه مستمری بیمه بازنشستگی بر اساس پرداختی حق بیمه افردا در دو سال آخر اشتغال آن‌ها است ، اگر دریافت بیمه بیکاری در دو سال آخر مانده تا بازنشستگی نباشد ، تاثیری هم بر حقوق بازنشستگی افراد ندارد .

 

آیا استفاده نکردن از بیمه بیکاری در بازنشستگی تاثیر دارد ؟

 

برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم ؟

دریافت بیمه بیکاری مراحل مختلفی دارد. مرحله اول آن ثبت ‌نام است و بجز بخش احراز هویت آن که باید با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت انجام شود نیازی به حضور فیزیکی ندارد . اما پس از طی کردن مراحل ثبت‌نام و دریافت پیامک حاوی کد رهگیری باید با در دست داشتن مدارکی که در ادامه ذکر می‌شود ، به همان شعبه تامین اجتماعی که کارفرما برای تنظیم قرارداد مراجعه کرده ، بروید . با مراجعه به این شعبه امکان دسترسی آسان به همه سوابق و اسناد شخصیات برای شما به راحتی فراهم می‌ شود .

 

مدارک مورد نیاز برای بیمه بیکاری

برای به جریان انداختن فرایند دریافت بیمه بیکاری باید با در دست داشتن مدارک زیر به واحدهای اداره تعاون ، کار و رفاه ‌اجتماعی مراجعه کنید :

  • اصل و کپی قرارداد یکسال آخر کار یا رای صادرشده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  • پوشه روغنی (یک جلد)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • نامه عدم نیاز کارفرما

*در این نامه باید اشاره شود که از تاریخ … نیازی به حضور شما در مجموعه مربوطه نیست . دقت کنید که تاریخ مندرج در این نامه باید یک روز بعد از تاریخ پایان قرارداد و آخرین روز ذکرشده در لیست بیمه باشد .

 

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید