لیست بیمه تامین اجتماعی 1402 چیست؟

صفحه اصلی / آموزش بیمه / لیست بیمه تامین اجتماعی 1402 چیست؟
لیست بیمه تامین اجتماعی 1402 چیست؟

لیست بیمه تامین اجتماعی 1402 چیست؟

تمامی شرکت ‌هایی که دارای کد کارگاهی بیمه هستند و کارگر و کارمند دارند موظفند کارگران و کارمندان خود را بیمه کنند . همچنین باید کارفرمایان آخر هر ماه ، لیست بیمه را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند . باید بدانید ، که تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای هر شرکت با هر اندازه و تعداد کارمندی الزامی است . شرکت‌های قدیمی کاملاً با این فهرست آشنا هستند ؛ اما افرادی که به تازگی شرکتی را تأسیس و کارمندانی را جذب کرده‌اند ، هنوز با این نوع لیست ، چگونگی تهیه و ارسال آن آشنا نیستند . در این مقاله این موضوع که لیست بیمه تامین اجتماعی 1402 چیست ؟ آشنا می شویم .

 

لیست بیمه تامین اجتماعی چیست ؟

کافرمایان مکلفند که طبق قانون کار ، کلیه کارگران و کارمندان خود را بیمه نمایند . مطابق ماده 183 همین قانون ، کارفرمایانی که برخلاف مفاد ماده  148 ، از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند ، علاوه بر پرداخت کلیه حقوق متعلق به کارگر (سهم کارفرما) ، متناسب با شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم ، به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد .

یکی از سوالات متداولی که ممکن است در این میان ، برای کارفرمایان و صاحبان کسب و کار مطرح شود این است که لیست بیمه تامین اجتماعی چیست ؟ و این لیست به چه منظور تهیه و تنظیم می شود . به منظور پاسخگویی به این پرسش ، این بخش از مقاله به بیان تعریف و ماهیت لیست بیمه تامین اجتماعی پرداخته شده است .

لیست بیمه تامین اجتماعی در واقع لیستی است که در آن ، سوابق کاری (بیمه ای) کلیه کارگران و کارمندانی که در یک شرکت ، سازمان ، کارگاه و... کار نموده اند ، نوشته شده و بر طبق آن ، کارگران و کارمندان مذکور، از حقوق و مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند می گردند . برای دریافت حقوق و مزایای بیمه تامین اجتماعی ، کلیه افرادی که اسم آن ها در لیست بیمه تامین اجتماعی موجود می باشد ، لازم است که مبلغی را تحت عنوان حق بیمه به سازمان پرداخت نمایند .

حق بیمه تامین اجتماعی ، معادل ۳۰ درصد حقوق نیروی کار می باشد که ۲۳ درصد آن باید توسط کارفرما و ۷ درصد آن نیز باید توسط فرد بیمه شده پرداخت گردد . کارفرمایانی که لیست بیمه خود را برای یک یا چند ماه به سازمان تامین اجتماعی ارسال ننمایند ، به جریمه‌ ای معادل ده درصد کل بدهی پرداخت نشده به میزان یک بار جریمه می گردند . همچنین ، در مواردی که در لیست بیمه تامین اجتماعی که از سوی کارفرما به سازمان ارسال شده است با مقادیر دریافتی حسابرس مغایرتی وجود داشته باشد ، فرد به مقدار ما به التفاوت مبلغ مغایرت، جریمه خواهد گردید .

کارفرمایانی نیز که لیست بیمه شرکت و مجموعه خود را پس از مهلت مقرر به سازمان رد نمایند و به عبارت دیگر ، در ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی خود تاخیر داشته باشند ، به جریمه‌ای معادل ده درصد کل بدهی بیمه همان ماه جریمه خواهند شد . کل بدهی همان ماه ، هم شامل حق بیمه و هم شامل بیمه بیکاری می شود .

 

لیست بیمه تامین اجتماعی چیست ؟

 

چگونگی تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی برای کارفرمایان

نحوه رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی برای کارفرمایان چیست ؟ در این قسمت مقاله روند تشکیل پرونده کارفرمایان برای رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی را با هم بررسی می‌کنیم . همه کارفرمایان برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی، باید ابتدا در سامانه ثبت‌نام کنند. بعد از دریافت کد کارگاهی، نام کاربری و رمز عبور، باید نرم افزار ارسال لیست حق بیمه تامین اجتماعی را دانلود کنند . بعد از دانلود و نصب لازم است که اطلاعات کارگاه و کارمندان در آن ثبت و بعد داده‌های خروجی به دست آمده در قالب یک فایل فشرده در CD ذخیره یا به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی بارگذاری شود. نرم افزار Disk list را می ‌توان ، از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی دانلود کنید .

البته برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی ، می ‌توانید به دو صورت اقدام کنید :

تهیه و ارسال لیست از طریق سامانه tamin.ir

تهیه لیست از طریق نرم افزار و ارسال فایل خروجی از طریق سامانه tamin.ir

 

زمان و مهلت رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی 1402

در قسمت گذشته، پیرامون تعریف و ماهیت لیست بیمه تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه گردید و بیان شد که لیست بیمه تامین اجتماعی در واقع لیستی است که در آن، سوابق کاری (بیمه ای) کلیه کارگران و کارمندانی که در یک مجموعه کار نموده اند ، نوشته شده است. یکی از موضوعات مهم پیرامون لیست بیمه تامین اجتماعی، زمان و تاریخ ارسال این لیست می باشد . به همین جهت، در این قسمت به زمان و مهلت رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی 1402 پرداخته شده است .

زمان و مهلت رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲، همانند روند آن در سال های گذشته، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد می باشد . ماده 39 قانون تامین اجتماعی، در این رابطه بیان می دارد: «کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد.» بنابراین، مهلت رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی، تا آخرین روز ماه بعد تعیین شده است .

توجه به این نکته ضروری است که اشخاصی که به تازگی شرکت یا کارگاهی را تاسیس نموده اند، برای رد کردن لیست بیمه، می بایست در ابتدا؛ کد کارگاهی دریافت نمایند. به این منظور، متقاضی می بایست ظرف 15 روز بعد از آغاز به کار، به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه نموده و درخواست دریافت کد کارگاهی نماید. پس از انجام بازرسی توسط کارشناس بیمه و اختصاص کد کارگاهی به واحد مربوطه، کارفرما می تواند لیست بیمه را از طریق سامانه ارسال نماید. همچنین، امکان استفاده از خدمات سازمان بیمه تامین اجتماعی با استفاده از نرم افزار لیست دیسک بیمه تامین اجتماعی نیز فراهم است .

عدم ارسال لیست بیمه در مهلت و زمان مقرر سبب می شود که کارفرما به جریمه در نظر گرفته برای آن (مطابق آنچه در قسمت قبلی مقاله بیان گردید) محکوم شود. با این وجود، در صورتی که کارفرمایان مشمول جریمه، حق بیمه و بیمه بیکاری را به صورت یک جا و پیش از صدور برگ لازم الاجرا پرداخت نمایند، از معافیت پرداخت درصدی از جریمه، برخوردار خواهند شد .

 

زمان و مهلت رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی 1402

 

مدارک لازم برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲

به منظور ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، متقاضی می بایست مدارکی را تهیه نموده و در سامانه بارگذاری نماید. در این میان ممکن است که عده ای از افراد با اسناد لازم در این خصوص آشنایی نداشته به هم دلیل، در این بخش، فهرست مدارک لازم برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ بیان گردیده که عبارت است از :

مشخصات کارگاه نظیر کد کارگاه، نام کارگاه و....

اطلاعات کارکنان نظیر شماره بیمه، کد ملی، نام و نام خانوادگی و ....

فایل اطلاعات ماهانه بیمه شدگان و کارگاه (در مواردی که برای ارسال لیست بیمه از روش بارگذاری فایل لیست حق بیمه استفاده می شود.)

مشخصات کارکرد بیمه شدگان (درمواردی که برای ارسال لیست بیمه از روش ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین استفاده شود.)

 همانطور که در فهرست بالا مشاهده می شود، مدارک لازم برای ارسال لیست بیمه در دو روش ارسال لیست، اندکی با یکدیگر متفاوت است. در روش بارگذاری فایل لیست حق بیمه، متقاضی فایل اطلاعات ماهانه بیمه شدگان و کارگاه را از پیش تهیه نموده و در سامانه بارگذاری می نماید، اما در روش ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین، فرد اطلاعات کارگاه و بیمه شدگان را به صورت دستی، در فرم نمایش داده شده در سایت سازمان تامین اجتماعی وارد می کند .

مطالعه کنید: شرایط اخذ کارگزاری بیمه تامین اجتماعی

 

دانلود نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی 1402

سازمان تامین اجتماعی با اجرای سیستم مکانیزه در شعب خود در سراسر کشور به منظور تسهیل، تسریع و یکسان سازی نحوه ورود اطلاعات مربوط به کارگاه ها و بیمه شدگان، و هم چنین کاهش خطاهای احتمالی از مرحله دریافت لیست تا مرحله ورود اطلاعات لیست در کامپیوتر و متعاقب آن، تسریع در امور مربوط به کارگاه ها و بیمه شدگان، اقدام به تهیه نرم افزار "لیست حق بیمه" یا همان لیست دیسک نموده است .

دانلود نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی (لیست دیسک)، به صورت رایگان از طریق مراجعه به شعب تامین اجتماعی و یا از وب گاه رسمی سازمان، قابل دریافت می باشد. با این حال توجه به این نکته ضروری است که آخرین نسخه نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی (یا لیست دیسک) مربوطه به دو سال گذشته بوده و این نرم افزار برای سال 1402 به روزرسانی نگردیده  و امکان دانلود آن نمی باشد .

بنابراین، افراد می بایست کماکان برای ارسال لیست بیمه، همچنان از سامانه سرویس الکترونیکی سازمان بیمه تامین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir استفاده نمایند و با توجه به اینکه آخرین به روزرسانی نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، مربوط به سال 1400 بوده است، امکان دانلود  این نرم افزار در سال ۱۴۰۲ برای کارفرمایان میسر نمی باشد .

 

دانلود نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی 1402

 

اهمیت تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی کارفرمایان

ارسال لیست بیمه کارفرمایان از موضوعاتی است که همیشه جریان دارد و باید هر ماه در موعد مقرر انجام شود. لازم به ذکر است، در صورتی که در تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی تاخیری صورت گیرد، یا کارفرما لیست را ارسال نکند، جرائمی برای شرکت لحاظ خواهد شد . جرائم کارفرمایان شامل دو جریمه عدم ارسال لیست و جریمه پرداخت نکردن حق بیمه است .

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید