بازدید بیمه بدنه چیست و چرا اجباری است؟

صفحه اصلی / آموزش بیمه / بازدید بیمه بدنه چیست و چرا اجباری است؟
بازدید بیمه بدنه چیست و چرا اجباری است؟

بازدید بیمه بدنه چیست و چرا اجباری است؟

تمامی دارندگان وسیله نقلیه موتوری لازمم است تا نسبت به خرید بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث اقدامات لازم را انجام دهند هر چند خرید بیمه بدنه مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست اما در بازار امروزی وسایل نقلیه ، همواره با افزایش قیمت خودروها و قطعات یدکی مواجه هستیم ، تمامی رانندگان در صدد هستند ، ضمن رانندگی ایمن ، با تهیه بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی خود را کاهش دهند . در این مقاله این موضوع را که بازدید بیمه بدنه چیست و چرا اجباری است ؟ بررسی می کنیم با ما همراه باشید .

 

بیمه بدنه چیست ؟

بیمه بدنه یک بیمه برای جبران خسارت و آسیب وارد شده به ماشین بیمه‌شده است . فرقی نمی‌ کند که بیمه‌شده مقصر تصادف باشد یا نه . در هر دو صورت می ‌تواند از بیمه بدنه استفاده کند . بیمه بدنه خودرو دو دسته خسارت کلی و خسارت جزئی را پوشش می‌ دهد . البته میزان پرداخت خسارت براساس درصد و میزان آسیب به ماشین انجام می ‌شود .  به‌طور کلی خسارت‌های بیشتر از 70% ، خسارات محسوب می‌ شوند و مبلغ خسارت‌شان هم بر اساس قوانین خودشان ارزیابی می‌شود . خسارات‌ های کمتر از 70%  هم خسارت‌های جزیی هستند .

 

بیمه بدنه چیست ؟

 

پوشش‌ های اصلی بیمه بدنه

پوشش ‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر می‌ شوند :

  • پوشش حادثه و تصادف
  • پوشش آتش‌سوزی ، صاعقه و انفجار
  • پوشش سرقت کلی

پوشش‌ های اضافی و تکمیلی بیمه بدنه عبارتند از :

  • میخ‌کشی و خط ‌و خش
  • نوسانات قیمت
  • حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله
  • حذف فرانشیز
  • سرقت قطعات اصلی و لوازم یدکی
  • پاشیدن اسید و مواد شیمیایی
  • شکسته شدن شیشه ‌ها

 

نحوه دریافت بیمه بدنه

شما می‌توانید با بررسی پوشش‌های مختلف بیمه‌گذاران، و داشتن مدارک مورد نیاز با مراجعه به دفاتر بیمه اقدام به دریافت بیمه‌نامه با شرایط و پوشش‌های مورد نظر خود اقدام به تهیه بیمه بدنه دلخواه خود نمایید .

 

زمان اعلام خسارت‌ های بیمه بدنه

شما برای اعلام خسارت‌های وارد شده توسط بیمه بدنه ، می‌ توانید پنج روز کاری اقدام به اعلام خسارات نمایید سپس با ارجاع مدارک مورد نیاز اعم از  :

  • اصل و کپی بیمه ‌نامه بدنه و همه الحاقیه‌ها
  • اصل و کپی گواهینامه راننده‌ای که در جریان تصادف مقصر شناخته شده باشد
  • کپی و اصل بیمه شخص ثالث
  • اصل و کپی اسناد مالکیت خودرو
  • اصل و کپی کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
  • گزارش مقامات انتظامی
  • اصل و کپی کارت ملی راننده مقصر و بیمه‌ گزار
  • رسید پرداخت حق بیمه

زمان اعلام خسارت‌ های بیمه بدنه

 

 

نحوه دریافت بیمه بدنه

شما می‌ توانید با بررسی پوشش ‌های مختلف بیمه‌گذاران ، و داشتن مدارک مورد نیاز با مراجعه به دفاتر بیمه اقدام به دریافت بیمه ‌نامه با شرایط و پوشش‌ های مورد نظر خود اقدام به تهیه بیمه بدنه دلخواه خود نمایید .

 

چرا بازدید بیمه بدنه خودرو اجباری است ؟

بازدید فنی ماشین ‌ها و موتور سیکلت‌ها در زمان خرید یا تمدید بیمه بدنه ضروری است چون وضعیت ایمنی و سلامت ماشین را کنترل می‌ کند . واقعیت این است که بسیاری از تصادف ‌ها به‌دلیل نقص فنی و وجود مشکل در ماشین اتفاق می ‌افتند . یعنی با انجام بازدید فنی می ‌توان به‌راحتی از بسیاری تصادفات رانندگی جلوگیری کرد .

بازدید بیمه بدنه روی قیمت نهایی حق بیمه ماشین هم تاثیر می‌ گذارد . هرچه ماشین سالم‌تر و ایمن ‌تر باشد ، یعنی ریسک تصادف کمتری دارد ، پس حق بیمه کمتری هم پرداخت می ‌‌کند . نتیجه بازدید بیمه بدنه حتی می ‌تواند روی تصمیم ‌گیری شرکت بیمه برای بیمه کردن یا نکردن ماشین موثر باشد . اگر ماشین در بازدید اولیه بیمه بدنه نمره قابل قبولی نگیرد خیلی از شرکت ‌های بیمه آن را بیمه نمی ‌کنند .

مقاله بیمه بدنه چند درصد خسارت را میدهد؟ را مطالعه کنید.

 

چرا بازدید بیمه بدنه خودرو اجباری است ؟

 

مراحل کارشناسی بازدید اولیه بیمه بدنه

مرحله اول بازدید بیمه بدنه یا بازرسی فنی ماشین یا موتورسیکلت مربوط به تست سلامت و ایمنی است . برای این کار کارشناس بیمه موارد زیر را بررسی می ‌کند :

تطبیق شماره خودرو ، شماره شاسی و شماره موتور با شماره‌ های ثبت ‌شده در اصل مدارک

کنترل دقیق پرچ سینی شاسی موتور

بررسی سلامت قاب چراغ‌ها ، جلو پنجره و درب موتور

بررسی کامل بدنه خودرو از بیرون و کنترل سلامت گلگیر و چراغ‌های جلو و عقب ، رینگ و لاستیک ، درب جلو و عقب ،  آینه و قاب آینه ، زه‌های روی درب ، چراغ راهنمای جلو ، سقف خودرو ، رکاب و سپرهای جلو و عقب ، صندوق عقب ، زاپاس خودرو ، کپسول خودرو (در مورد خودروهای دوگانه سوز) ، سلامت و نوع شیشه‌های ماشین

تطبیق رنگ خودرو با رنگ قید شده در کارت ماشین

بررسی تمامی قسمت ‌های داخلی خودرو شامل : سیستم صوتی خودرو و ثبت مشخصات آن ، تعداد و سلامت کیسه‌های هوا و این که آیا قبلا استفاده شده‌اند یا خیر ،

بررسی لوازم اضافی نصب شده روی خودرو و ذکر مشخصات آن ‌ها

در این مرحله حتی ساده یا رنگی بودن شیشه‌ها یا ساده یا برقی بودنشان هم ثبت  می ‌شود . همچنین اگر ماشین در شیشه عقب و… سیستم گرمکن دارد باید در برگه بازدید بدنه نوشته شود .

 

مراحل بازدید اولیه بیمه بدنه برای ماشین بنزینی با دوگانه سوز فرق دارد ؟

انجام بازدید بیمه بدنه برای ماشین‌های بنزینی یا دوگانه‌سوز فرق چندانی با هم ندارند . فقط در مورد ماشین‌ های دوگانه‌سوز باید بازرسی چشمی و ظاهری از مخزن‌ هم انجام شود . البته گاهی هم بعد از بررسی ظاهری مخزن ، کارشناس می ‌گوید با آزمون هیدرواستاتیک هم انجام شود تا نظر قطعی درباره سلامت آن‌ها داده شود . یعنی احتمالا  ماشین‌های دوگانه سوز سه مرحله آزمون هیدرواستاتیک ، بازرسی چشمی ‌و معاینه فنی عادی داشته باشند .

 

نکات مهم برای بازدید بیمه بدنه توسط کارشناس

برای اینکه کار بازدید بیمه بدنه ماشین ما به‌ خوبی و به درستی انجام شود باید حتما این نکات را قبل از آمدن کارشناس انجام بدهیم :

  • ماشین تمیز باشد . بهتر است قبل از انجام کارهای بازدید بیمه بدنه ماشین را به کارواش ببریم
  • ماشین در فضای باز باشد .
  • شماره شاسی ماشین مشخص باشد .
  • سوییچ ماشین دم دست باشد تا کارشناس بتواند ماشین را جابه‌جا کند .

در ضمن اگر ماشین وسایل اضافی دارد کارشناس باید حتما تعداد کیسه ‌های هوا یا نوع و مدل این وسایل اضافی را ثبت کند و از آن‌ها عکس بگیرد .

 

چه زمانی بازدید بیمه بدنه ضروری نیست ؟

تقریبا در بیشتر مواقع برای تمدید یا خرید بیمه بدنه حتما بازدید بیمه بدنه ضروری است . البته اگر شما یک سال بیمه بدنه داشته باشید و سال بعد بخواهید با همان شرکت بیمه خود را تمدید کنید و از طرفی هیچگونه تصادفی نکرده و خسارتی نگرفته باشید موقع تمدید بیمه‌نامه نیازی به بازدید ماشین ندارید .

 

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید