بیمه از کار افتادگی چیست؟ قوانین بیمه مستمری از کار افتادگی

صفحه اصلی / آموزش بیمه / بیمه از کار افتادگی چیست؟ قوانین بیمه مستمری از کار افتادگی
بیمه از کار افتادگی چیست؟ قوانین بیمه مستمری از کار افتادگی

بیمه از کار افتادگی چیست؟ قوانین بیمه مستمری از کار افتادگی

حقوق یا همان مستمری از کارافتادگی ، مبلغی است که سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از کارگران و کارمندانی که در حین کار دچار حادثه‌ای شده‌اند ، پرداخت می کنند . از کار افتادگی می‌تواند بر اثر کهولت سن و کاهش توان کاری افراد یا بروز بیماری هم باشد . افراد می‌ توانند براساس قانون ، ببا توجه به علت از کار افتادگی ( بیماری یا حادثه) و میزان درصد از کار افتادگی ، حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی را دریافت کنند . این اشخاص لازم نیست که برای دریافت مستمری تا زمان بازنشستگی منتظر باشند و با توجه ‌به این قانون می‌ توانند تا پایان عمر حقوق دریافت کنند ، اما دریافت آن شرایط خاص خودش را دارد در این مقاله به صورت مفصل به این موضوع که بیمه از کار افتادگی چیست و قوانین بیمه مستمری از کار افتادگی خواهیم پرداخت با ما در برج بیمه همراه باشید .

 

تعریف از کار افتادگی در قانون تامین اجتماعی

 

١- تعریف از کار افتادگی کلی

طبق بند ١٣ ماده ٢ قانون : از کار افتادگی کلی عبارت است از کاهش قدرت کار فرد بیمه شده به نحوی که نتواند با اشتغال به کار سابق یا کار دیگری بیش از ٣/١ از درآمد قبلی خود را به دست آورد .

 

تعریف از کار افتادگی در قانون تامین اجتماعی

 

٢- تعریف از کار افتادگی جزیی

طبق بند ١٤ ماده ٢ قانون : عبارت است از کاهش قدرت کار بیمه شده به نحوی که با اشتغال بکار سابق یا کار دیگری فقط قسمتی از درآمد خود را به دست آورد .

 

٣- تعریف غرامت مقطوع نقص عضو

طبق بند ١٧ ماده ٢ قانون : غرامت مقطوع نقص عضو مبلغی است که بطور یکجا برای جبران نقص عضو یا جبران تقلیل درآمد بیمه شده به شخص او داده می شود .

علی رغم تلاش های صورت گرفته، چنانچه بر اثر حادثه یا بیماری ، قدرت بیمه شده برای ادامه کار کاهش یابد و نتواند درآمد قبلی خود را کسب کند ، سازمان تامین اجتماعی ، فرد را تحت پوشش حمایت های ازکارافتادگی قرار می دهد .

از کار افتادگی که جزء تعهدات پیش بینی شده در قوانین بیمه های اجتماعی ، از جمله در قانون تامین اجتماعی بند د ماده ۳ قانون) است در زمره تعهدات بلند مدت قرار دارد و از آنجا که بیماری ها و حوادث ، به عنوان عوامل مهم در بروز ازکارافتادگی محسوب می شوند ، با لحاظ میزان آسیب های جسمی و روحی وارد شده به فرد ، به انواع کلی ، جزئی و غرامت مقطوع نقص عضو تقسیم می شود .

طبق ماده ۷۵ قانون تامین اجتماعی ، بیمه شده ای که ظرف ۱۰سال قبل از وقوع حادثه غیر ناشی از کار یا ابتلا به بیماری (تاریخ شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی) حداقل حق بیمه یک سال کار را که متضمن حق بیمه ۹۰ روز کار ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری منجر به از کار افتادگی است پرداخت کرده باشد ، در صورت از کار افتادگی ، حق استفاده از مستمری از کار افتادگی کلی غیر ناشی از کار ماهانه را خواهد داشت .

مقاله تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی را مطالعه کنید.

شرایط از کار افتادگی بیمه تامین اجتماعی

در قسمت گذشته ، به این پرسش پرداختیم که از کارافتادگی بیمه تامین اجتماعی به چه معناست و در این خصوص بیان نمودیم که قانون گذار از کارافتادگان را به دو دسته جزیی و کلی تقسیم نموده و برای هر یک تعریف خاصی را ارائه نموده است . در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به بیان شرایط از کارافتادگی بیمه تامین اجتماعی بپردازیم .

 

شرایط از کار افتادگی بیمه تامین اجتماعی

 

یکی از مهم ترین شرایط از کارافتادگی بیمه تامین اجتماعی در هر دو نوع ، این است که قدرت کار  فرد کاهش یابد و کاهش این قدرت سبب شود که فرد نتواند ، درآمد قبلی خود را مجددا به دست آورد . طبق ماده 70 قانون تامین اجتماعی ، مرجع تشخیص از کارافتادگی کمیسیون های پزشکی مذکور در ماده 91 این قانون می باشند .

ماده 70 در این خصوص بیان می دارد: «بیمه‌ شدگانی که طبق نظر پزشک معالج غیر قابل علاج تشخیص داده می‌ شوند ، پس از انجام خدمات توان‌ بخشی و اعلام نتیجه توان‌ بخشی‌ یا اشتغال چنانچه طبق نظر کمیسیون های پزشکی مذکور در ماده ۹۱ این قانون توانایی خود را کلا یا بعضا از دست داده باشند ، به ترتیب زیر با آن ها رفتار‌ خواهد شد :

‌الف- هرگاه درجه کاهش قدرت کار بیمه شده شصت و شش درصد و بیشتر باشد از کارافتاده کلی شناخته می‌ شود .

ب- چنانچه میزان کاهش قدرت کار بیمه شده بین سی و سه تا شصت و شش درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد از کارافتاده جزیی شناخته‌ می‌ شود .

ج- اگر درجه کاهش قدرت کار بیمه شده بین ده تا سی و سه درصد بوده و موجب آن حادثه ناشی از کار باشد استحقاق دریافت غرامت نقص‌ مقطوع را خواهد داشت.

مطابق با ماده 91 قانون بیمه تامین اجتماعی، برای تعیین میزان از کارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌ شدگان و افراد خانواده آن ها کمیسیون های بدوی و تجدید نظر پزشکی تشکیل خواهد‌ شد. ترتیب تشکیل و تعیین اعضا و ترتیب رسیدگی و صدور رای بر اساس جدول و لیست میزان از کارافتادگی طبق آیین‌ نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد این‌ سازمان و سازمان تامین خدمات درمانی به تصویب شورای عالی می‌ رسد .

چنانچه امکان تشکیل کمیسیون های پزشکی بدوی و تجدید نظر با توجه به شرایط مندرج در این آیین‌ نامه‌ اجرایی‌ کمیسیون‌ های‌ پزشکی‌ بدوی‌ و تجدیدنظر تامین اجتماعی‌ فراهم نباشد، لازم است سازمان فرد بیمه شده را به یکی از نزدیک ترین کمیسیون های متشکله در سایر شهرستان ها معرفی نماید.

نظریه کمیسیون پزشکی ملاک اقدامات قانونی واحدها در برقراری انواع مستمری ها است ، بنابراین در این زمینه باید مراقبت و دقت کافی مبذول تا رای مطابق قانون و مفاد آیین نامه و مقررات صادر گردد. شرط دیگر از جمله شرایط از کارافتادگی بیمه تامین اجتماعی تهیه مدارک مورد نیاز می باشد که در بخش بعدی مقاله به آن پرداخته خواهد شد .

مقاله بهترین نوع بیمه تامین اجتماعی کدام است؟ را مطالعه کنید.

شرایط و چگونگی محاسبه مستمری از کار افتادگی

بیمه از کار افتادگی با وجود قانونی بودن برای افراد بیمه‌شده، نیاز به یک سری مدارک و تایید کمیسیون پزشکی دارد . بعد از تایید کمیسیون ، سازمان تامین اجتماعی میزان حقوق را محاسبه و به فرد بیمه‌شده ابلاغ می‌ کند . سازمان برای تعیین میزان حقوق، آخرین مزد پرداختی هر فرد را در نظر می‌گیرد ، نه مزد اعلام‌شده به تامین احتماعی برای حق بیمه .

 

شرایط و چگونگی محاسبه مستمری از کار افتادگی

 

میزان مستمری از کار افتادگی جزئی :

حاصل ضرب درصد از کار افتادگی بیمه‎شده در مبلغ مستمری از کار افتادگی کلی. مثلا اگر یک فرد 33 درصد از کار افتاده و مبلغ مستمری او 300 هزار تومان باشد، بیمه از کار افتادگی او برابر با ده میلیون و پانصد هزار تومان است .

 

میزان مستمری از کار افتادگی کلی :

در موارد از کار افتادگی کلی، یک سی‌ام متوسط حقوق ماهانه فرد بیمه‎شده در سنوات پرداخت حق بیمه ضرب می‎شود (به طوری که از 100% متوسط حقوق ماهانه او بیشتر و از 50% حقوق ماهیانه او کمتر نباشد). به طور مثال اگر کارگری شش میلیون تومان حقوق بگیرد و یک سی‌ام حقوقش برابر با 200 هزار تومان بشود (با 15 سال سنوات)، میزان حقوق از کار افتادگی او سه میلیون تومان خواهد بود .

شرایط افرادی که همسر، فرزند، پدر یا مادر تحت تکفل خود دارند، متفاوت است. در صورتی که مستمری آنان از 60% حقوق متوسطشان کمتر شود، 10% مستمری نیز به عنوان کمک به آن‎ها پرداخت خواهد شد .

 

مدارک لازم برای از کار افتادگی تامین اجتماعی

برای درخواست دریافت مستمری از کار افتادگی باید مدارک زیر را به مراجع مربوطه تحویل دهید :

  • نظریه کمیسیون پزشکی بدوی یا تجدید نظر
  • تصویر شناسنامه بیمه شده و افراد تحت تکفل
  • تصویر کارت ملی بیمه شده و افراد تحت تکفل
  • تصویر سند ازدواج

 

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید