تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی | بازنشستگی بهتر است یا از کار افتادگی

صفحه اصلی / آموزش بیمه / تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی | بازنشستگی بهتر است یا از کار افتادگی
تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی | بازنشستگی بهتر است یا از کار افتادگی

تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی | بازنشستگی بهتر است یا از کار افتادگی

بازنشستگی و از کار افتادگی دو راه مهم برای پایان‌دادن به دوره کاری و شروع استراحت برای باقی عمر است . یکی از این دو انتخابی و دیگری اجباری است. برای بازنشستگی باید حداقل 20 سال سابقه کار داشته باشید ، اما از کار افتادگی ، ممکن است در اولین سال کاری شما هم اتفاق بیفتد . در این مقاله تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی یا بازنشستگی بهتر است یا از کار افتادگی می ‌پردازیم و مزایا و معایب هرکدام را بررسی می ‌کنیم ، با ما همراه باشید .

 

از کار افتادگی چیست ؟

زمانی که فرد به دلیل آسیب‌های ناشی از کار یا بیماری‌های جدی قادر به انجام کار نباشد، از کار افتاده تلقی می‌شود و باید از بازنشستگی از کار افتادگی و مزایای آن برخودار شود . مقایسه بازنشستگی و از کار افتادگی را ابتدا با تعریف از کار افتادگی شروع می‌کنیم. زمانی که فرد به دلیل آسیب‌های ناشی از کار یا بیماری‌های جدی قادر به انجام کار نباشد، از کار افتاده تلقی می‌شود و باید از بازنشستگی از کار افتادگی و مزایای آن برخودار شود. در این نوع بازنشستگی، برخلاف بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی، نیازی نیست که فرد ۲۰ تا ۳۰ سال (بسته به نوع و سختی کار) سابقه کار داشته باشد و حتی با ۱ سال سابقه هم می‌تواند از آن برخوردار شود .

 

از کار افتادگی چیست ؟

 

انواع از کار افتادگی

بر اساس قانون کار، از کار افتادگی به ۳ دسته از کار افتادگی کلی، از کار افتادگی جزئی و غرامت نقص عضو تقسیم می‌شود.

  • از کار افتادگی کلی

ازکارافتادگی کلی بدین معنی است که فرد قدرت کاری‌اش به حدی کاهش پیدا کرده است که دیگر قادر نیست با ادامه اشتغال به کار قبلی‌اش یا کار دیگری بیش از یک سوم از درآمد پیشین خود را کسب کند .

  • از کار افتادگی جزئی

ازکارافتادگی جزئی درصدی پایین‌تر از حالت کلی محسوب می‌شود که در بند ب ماده ۷۰ قانون تأمین اجتماعی اینگونه تعریف شده است: هرگاه قدرت کار فرد بیمه شده بین ۳۳ تا ۶۶ درصد کاهش یابد و به علت حادثه ناشی از کار باشد، با ازکارافتادگی جزئی مواجه هستیم و فرد بیمه‌شده می‌تواند برای دریافت مستمری از کارافتادگی اقدامات لازم را انجام دهد.

  • غرامت نقص عضو

زمانی که فرد بین ۱۰ تا ۳۳ درصد آسیب ببیند، بیمه از کار افتادگی شامل او می‌شود و باید غرامت نقص عضو به طور یک‌جا به او پرداخت شود. در این وضعیت، فرد بعد از بهبودی می ‌تواند به کار خود ادامه دهد .

 شرایط دریافت مستمری ازکارافتادگی

طبق قانون، ازکارافتادگی امکان دارد به دو دلیل بیماری‌ها یا حوادث رخ دهد که شامل بیماری‌های عادی، غیرعادی و حوادث ناشی از کار می‌شود. در ادامه تعریف ازکارفتادگی را به دلایل بیماری و حادثه ذکر کرده و شرایط دریافت مستمری از کارافتادگی را بیان خواهیم کرد.

مستمری از کارافتادگی بیماری

طبق بند ۷ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی، بیماری وضعیت غیرعادی جسمی یا روحی است که انجام خدمات درمانی را ایجاب می‌کند و یا موجب عدم توانایی موقت اشتغال به کار می‌شود .

مستمری از کارافتادگی حادثه

طبق بند ۸ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی ، حادثه از لحاظ این قانون اتفاقی پیش ‌بینی نشده است که تحت تأثیر عامل یا عوامل خارجی در اثر عمل یا اتفاق ناگهانی رخ می ‌دهد و موجب صدماتی بر جسم یا روان بیمه شده می ‌گردد .

تشخیص بیماری توسط کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی انجام می‌گیرد که قانون تعداد و اعضای آن را از پیش مشخص کرده است. طبق ماده ۹۱ قانون تأمین اجتماعی برای تعیین میزان ازکارافتادگی جسمی و روحیِ بیمه‌شدگان و افراد خانواده آن‌ها، کمیسیون‌های بدوی و تجدید نظر پزشکی تشکیل خواهد شد .

کنون ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که بیماری‌هایی که درواقع ازکارافتادگی محسوب می‌شوند چه هستند ؟ ابتدا برای مشخص‌کردن بیماری و شدت آن ، پرونده و وضعیت متقضی در کمیسیون‌های بدوی یا تجدیدنظر مورد بررسی قرار می‌ گیرد و براساس شدت بیماری یا حادثه، به فرد مستمری از کارافتادگی اعطا می ‌شود .

بیماری‌های ناشی از ازکارافتادگی به دو دسته اصلی بیماری‌های عادی و بیماری‌ های حرفه‌ای تقسیم می ‌شوند . طبق قانون بیماری‌ های عادی ، این دسته از بیماری ‌ها شامل لیستی است که معمولا به دلیل حوادث ناشی از کار رخ داده است . این حوادث ممکن است باعث از بین‌ رفتن توانایی کامل یا تقریبی فرد برای انجام کارها شود . طبق قانون بیماری‌های حرفه‌ای ، این قانون مرتبط با حوادث ناشی از کار نیست و بیشتر به شرایط شخصی افراد بازمی‌گردد . بیماری‌ های حرفه‌ای معمولا باعث از دست ‌دادن توانایی فرد خواهد شد . از جمله این بیماری‌ها می‌ توان به سرطان ، ام اس ، بیماری ‌های اعصاب و روان ، برخی از بیماری ‌های قلبی و عروقی و موارد دیگر اشاره کرد .

مزایا و معایب از کار افتادگی چیست ؟

از کار افتادگی به معنای از دست دادن توانایی فرد برای کار کردن است و بی‌شک نمی‌توان از کار افتادگی را مزیت شمرد . از کار افتادگی به معنای از دست دادن توانایی فرد برای کار کردن است و بی‌شک نمی‌توان از کار افتادگی را مزیت شمرد. بااین‌حال قانون کار تلاش کرده تا شرایط ادامه زندگی را برای این عزیزان راحت‌تر کند .

مزایا

  • بدون نیاز به سابقه کار طولانی برای بهره‌مند شدن از بیمه از کار افتادگی؛
  • پرداخت مستمری ماهانه به فرد از کار افتاده؛
  • ارائه خدمات درمانی تا حد امکان به این افراد؛
  • داشتن زمان آزاد بیشتر برای انجام کارهای شخصی؛
  • اشتغال به کارهای سبک‌تر (به شرط بیمه نشدن مجدد)؛
  • استراحت بیشتر.

 

معایب بیمه از کار افتادگی

بزرگ‌ترین مشکل از کار افتادگی ازدست‌دادن توان جسمی برای کار است و این موضوع به‌خصوص برای کسانی که سن پایین ‌تری دارند ، سخت‌تر و عذاب ‌آورتر خواهد بود. بقیه موارد عبارتند از :

  • کاهش درآمد
  • از دست دادن فرصت‌های زیاد برای کار
  • استرس و فشار ناشی از خانه‌نشینی
  • پایین بودن مستمری دریافتی در مقایسه با هزینه‌ها و تورم
  • نیاز به آزمایشات پزشکی زیاد و مصرف دارو در درازمدت
  • کاهش شدید اعتمادبه‌نفس

 

معایب بیمه از کار افتادگی

 

بازنشستگی چیست ؟

در ادامه بررسی شرایط بازنشستگی از کار افتادگی به تعریف بازنشستگی می‌پردازیم . در ادامه بررسی شرایط بازنشستگی از کار افتادگی به تعریف بازنشستگی می‌پردازیم. هر فردی در طول زندگی خود، سال‌های محدودی انرژی، نشاط و توان کار کردن دارد و حق دارد که پس از طی این دوران، بدون دغدغه‌ مالی به استراحت بگذراند. این سال‌های استراحت پس از کار، بازنشستگی نام دارند. دوره کاری هر فرد نسبت به سختی کار، بین ۲۰ تا ۳۰ سال است و پس از اتمام آن، مستمری‌ بازنشستگی را به‌صورت ماهانه از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کند. البته شرط بازنشستگی و دریافت مستمری ، پرداخت حق بیمه در طول دوره کاری است .

 

مزایا و معایب بازنشستگی چیست؟

بازنشستگی مانند هر بخش دیگری از زندگی سختی و خوشی‌های خاص خود را دارد که در ادامه مهم‌ترین آنها را بر می‌ شماریم .

  • مزایا

سازمان تامین اجتماعی با برقراری مستمری ماهانه و خدمات درمانی مناسب، سعی کرده است که راحتی و آسایش را برای فردی که بهترین سال‌های زندگی خود را برای کار صرف کرده، فراهم کند . به‌علاوه، بازنشستگی جدا از خدمات تامین اجتماعی، مزایای دیگری هم برای فرد دارد :

برخورداری از مستمری ماهانه

خدمات درمانی تامین اجتماعی

کمک هزینه عائله‌مندی

وقت آزاد

استراحت کافی

وقت گذراندن با خانواده

انجام کارهای مورد علاقه

 

  • معایب

مزایای بازنشستگی تنها یک روی سکه است؛ روی دیگر آن معایب و مشکلاتی است که فرد با آن روبه‌رو خواهد شد :

کم بودن مستمری پرداختی نسبت به تورم

مجبور بودن فرد بازنشسته به انجام کار مجدد برای تامین هزینه‌ها

تنهایی و انزوا

پریشانی و ترس به دلیل تغییر شیوه زندگی

مشکل سازمان در جایگزینی فرد بازنشسته

 

بازنشستگی چیست ؟

 

تفاوت از کار افتادگی با بازنشستگی چیست ؟

یکی از سوالات همیشگی متقاضیان بیمه شده آن است که بازنشستگی بهتر است یا از کار افتادگی ؟ آنها در خصوص تفاوت از کار افتادگی با بازنشستگی سوالات دیگری نیز در ذهن دارند .

در پاسخ به این سوال باید گفت این دو مقوله اساسا دو موضوع جدا از هم هستند . از آنجا که افزایش سن موجب کاهش قدرت افراد می‌شود، لذا قانون‌گذاران شرط اصلی بازنشستگی را به حد نصاب رسیدن سن قرار داده‌اند. بنابراین افراد تا به سن در نظر گرفته شده در قانون نرسد ، نمی‌ توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند .

این در حالی است که در شرایط از کار افتادگی، شرط سنی در نظر گرفته نشده و افراد بیمه شده می‌توانند در هر سنی بدین منظور درخواست خود را ارائه دهند .

از طرف دیگر نباید نادیده بگیریم که در از کار افتادگی سخت‌گیری کمتری در خصوص سابقه بیمه اعمال می‌شود. بدین صورت که افراد باید در ده سال گذشته حداقل یک سال سابقه بیمه داشته باشند که 90 روز از آن در سال آخر باشد .

البته در خصوص تفاوت از کار افتادگی با بازنشستگی نباید این موضوع را نیز نادیده گرفت که شرایط اعطای از کار افتادگی چندان آسان نبوده و اینگونه نیست که برای اکثر متقاضیان این شرایط در نظر گرفته شود . چرا فرد متقاضی باید توسط کمیسیون پزشکی تایید شود .

تفاوت از کار افتادگی با بازنشستگی بسیار زیاد بوده و نمی‌توان به صورت کلی گفت کدام یک از آنها بهتر است .

از طرفی همانگونه که ذکر شد از کار افتادگی سه حالت دارد که میزان مستمری و غرامت هر حالت متفاوت است. از تمام این موارد مهم‌تر آن است که از کار افتادگی باید به علت بیماری یا حوادث ناشی از کار باشد .

این در حالی است که بازنشستگی یک حق قانونی برای تمام بیمه شدگان است و بعد از رسیدن به یک سن قانونی به آن می‌رسند. بنابراین با این اوصاف می‌توان گفت که این دو مقوله دو موضوع جدا از هم هستند که چندان نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد .

با تمام این اوصاف اگر همچنان در ذهن شما این سوال وجود دارد که بازنشستگی بهتر است یا از کار افتادگی؛ می‌توانیم بگوییم که این شرایط سنی و همچنین وضعیت جسمانی شماست که تعیین‌کننده آن خواهد بود .

از آنجا که شرایط افراد در این خصوص با یکدیگر متفاوت است، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از مشاوره بیمه و قانون کار در این زمینه استفاده کنید .

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید