انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

صفحه اصلی / آموزش بیمه / انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است .

در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما در برج بیمه همراه باشید .

 

بیمه مشاغل آزاد چیست ؟

پیش از اینکه با شرایط بیمه مشاغل آزاد ، ثبت نام و مدارک لازم برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد آشنا شوید لازم است بدانید بیمه مشاغل آزاد چیست و چه کسانی می توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند .

بیمه مشاغل آزاد یکی از انواع بیمه های خویش فرما است و مناسب افرادی است که شغل آزادی در اختیار دارند و می خواهند خودشان کارفرمای خویش باشند و تحت پوشش هیچ بیمه و کارفرمای دیگری نباشند ، بیمه مشاغل آزاد شباهت های زیادی با بیمه اجباری دارد اما حق پرداخت بیمه مشاغل آزاد کمی بیشتر از بیمه اجباری است .

همانطور که از اسم بیمه مشاغل آزاد پیدا است برای کسانی در نظر گرفته شده است که دارای کسب و کار آزادی هستند (مثلا فردی که صاحب هر نوع مغازه ای است می تواند از بیمه مشاغل آزاد بهره مند شود) و اگر افراد تحت پوشش این بیمه باشند می توانند هر زمان که بخواهند قرارداد خود را با بیمه تامین اجتماعی فسخ نمایند ، بنابراین افراد برای برخورداری از این نوع بیمه کاملا آزاد هستند .

اگر جزو کسانی هستید که در شرکت و کارگاهی استخدام نشده اید و مشغول به کار نیستید و هیچ کارفرمایی حق بیمه را به حسابتان واریز نمی کند می توانید از بیمه مشاغل آزاد بهره مند شوید به شرط اینکه خودتان صاحب شغلی باشید و به نوعی کارفرمای خود محسوب شوید زیرا هنگامی می توانید از بیمه مشاغل آزاد بهره مند شوید که صاحب شغلی آزاد باشید . همچنین

بیمه مشاغل آزاد ۱۸ درصد شرکت بیمه بهتر  برای مشاغل آزاد است ، زیرا شامل بازنشستگی ، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و کارافتادگی می ‌شود .

 

بیمه مشاغل آزاد چیست ؟

 

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

بیمه تامین اجتماعی در کشور ما به 2 دسته بیمه اجباری و بیمه خویش‌ فرما تقسیم می‌ شود . یکی از انواع بیمه خویش‌فرما بیمه مشاغل آزاد است . البته به‌ طور کلی بیمه خویش‌ فرما شامل دو دسته بیمه مساغل آزاد و بیمه اختیاری می‌ شود .

 

شرایط بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی

برای اینکه مشمول بیمه مشاغل آزاد شوید باید خودتان کارفرمای خویش باشید و یک شغل آزاد نیز در اختیار داشته باشید اما برای اینکه از بیمه مشاغل آزاد استفاده کنید باید به شروط دیگری نیز توجه کنید که ما در ادامه شما را با مهمترین شرایط دریافت بیمه مشاغل آزاد آشنا می کنیم .

شرایط سنی برای دریافت بیمه مشاغل آزاد بسیار با اهمیت است لذا ضروری است که زنان قبل از ۴۵ سالگی و مردان قبل از ۵۰ سالگی اقدام به دریافت بیمه مشاغل آزاد کنند .

برای آن دسته از مردان که بالای ۵۵ سال سن دارند و می خواهند تحت پوشش بیمه مشاغل آزاد باشند باید ۱۰ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی برایشان رد شود در غیر این صورت شامل این بیمه نخواهند شد ، البته اگر افراد بیش از ۱۰ سال سابقه بیمه داشته باشند بدون در نظر رفتن شرایط سنی می توانند از بیمه مشاغل آزاد بهره مند شوند .

 

حق بیمه مشاغل آزاد

یکی از ویژگی های بیمه مشاغل آزاد این است که فرد حق بیمه را خودش باید پرداخت کند بنابراین شاید کمی این هزینه برای او سنگین باشد اما نباید از مزایای این بیمه غافل شد، زیرا زمان وقوع برخی مشکلات با این نوع بیمه می توانید از پس هزینه های آن بر بیایید .

در بیمه مشاغل آزاد سه سطح برای حق بیمه در نظر گرفته شده است که افراد می توانند با توجه به شرایط و بودجه خود بهترین نوع آن را دریافت نمایند .

اولین سطح که بالاترین و بهترین نوع بیمه مشاغل آزاد شناخته شده است، بیمه ۱۸% می باشد که بهترین پوشش بیمه برای مشاغل آزاد را دارد  و مناسب افرادی است که هزینه این بیمه برایشان سنگین نباشد؛ بیمه ۱۸ مشاغل آزاد تامین اجتماعی در هنگام فوت، بازنشستگی، نقص عضو و… به کمک افراد می آید .

بیمه ۱۴% مشاغل آزاد تامین اجتماعی به عنوان دومین سطح شناخته شده است که در این سطح نیز تمام حق بیمه مشاغل آزاد را خود فرد باید پرداخت نماید، مزایای این سطح از بیمه شامل بازنشستگی و فوت است . (مقاله بازنشستگی بهتر است یا از کار افتادگی را مطالعه کنید )

آخرین سطح از بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی مربوط به بیمه ۱۲% است که حق این بیمه را نیز خود فرد باید پرداخت نماید اما این بیمه به اندازه دو سطح قبلی مزایا ندارد و هزینه پرداخت آن هم بسیار کمتر از دیگر بیمه ها است . افرادی که از بیمه مشاغل آزاد ۱۴% بهره مند می شوند از حق بازنشستگی برخوردار هستند اما این مبلغ بسیار اندک است .

 

حق بیمه مشاغل آزاد

 

تفاوت بیمه مشاغل آزاد با بیمه اختیاری

یکی از عمده تفاوت های بیمه مشاغل آزاد و بیمه اختیاری در این است که حق بیمه مشاغل آزاد در سه سطح تقسیم بندی شده است که هر کسی با توجه به نیاز خود به سراغ آن می رود این سطح شامل بیمه مشاغل آزاد ۱۸%، ۱۴% و ۱۲% می باشد که افراد می توانند به صورت آزادانه یک مورد را انتخاب نمایند اما حق بیمه اختیاری فقط ۲۷% از کل حقوق فرد را در بر می گیرد .

افرادی که تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستند و در شرکت یا کارگاهی مشغول به کار نیستند می توانند از بیمه اختیاری استفاده کنند اما برای اینکه مشمول بیمه مشاغل آزاد شوید باید صاحب یک شغل باشید و پروانه کسب داشته باشید به همین خاطر تعداد افرادی که از بیمه اختیاری استفاده می کنند کمی بیشتر است .

زمانی که اقدام به دریافت بیمه اختیاری می کنید یک مبلغ را تا ۳۰ سال باید پرداخت کنید و شاهد نوسانات هزینه بیمه نخواهید بود اما زمانی که از بیمه مشاغل آزاد استفاده می کنید در صورتی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشید این هزینه دچار تغییراتی می شود و پس دوره ۵ ساله باید مبلغ متفاوتی را پرداخت نمایید .

 

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد ، انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد و .... سخن گفتیم . لازم به ذکر است که چنانچه تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستید و در جایی فعالیت می کنید که خودتان کارفرما هستید بهتر است اقدام به دریافت بیمه مشاغل آزاد کنید تا از مزایای این نوع بیمه برخوردار شوید .

 

ثبت دیدگاه جدید مشاهده دیدگاه ها (0)
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین های اخبار و آموزش

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر فروش وظیفه ساخت و رهبری تیمی از فروشندگان و کمک به این تیم جهت دستیابی به اهداف فروش از ‌پیش‌ تعیین‌ شده را بر‌عهده دارد . علاوه براین مدیران فروش به ‌منظور افزایش فروش ، از مهارت ‌های رهبری خود بر ای تقویت و تشویق تیمشان استفاده می ‌کنند . در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اینکه مدیر فروش بیمه کیست و چه وظایفی دارد ؟ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید .

۹ بهمن ۱۴۰۲

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد
 سازمان تامین اجتماعی به‌ منظور تضمین آینده اقشار مختلف جامعه، پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به‌طورکلی، سازمان تامین اجتماعی دو نوع بیمه را ارائه می‌دهد؛ بیمه اجباری و بیمه اختیاری. بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد یکی از زیردسته‌های بیمه اختیاری محسوب می‌شود که موضوع بحث ما در این مقاله است . در ادامه این مقاله هر آنچه که باید درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی،  شرایط، نحوه ثبت‌نام و مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1402 بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید .

۴ بهمن ۱۴۰۲

تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
تغییر مدیریتی در اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی
نشست تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی با حضور قائم مقام نهاد ناظر صنعت بیمه برگزار شد.

طراحی و بهینه سازی وب سایت : تیک تاک وب

لطفا شهر موردنظر خود را انتخاب کنید